Keukenzaak failliet… en mijn aanbetaling dan?

Na een lange tijd zoeken, vergelijken en uiteindelijk aanschaffen heeft u uw nieuwe keuken gevonden, een perfect plaatje.

De papieren zijn getekend, de aanbetaling is voltooid en uw keuken moet snel geleverd worden. Na drie maanden later is de keukenzaak failliet verklaard. Wat zijn de oplossingen?

Liever eerst inspiratie opdoen? Ontvang de gratis keukenbrochures. Of Ontdek hier de betrouwbaarste en goedkoopste keukenzaak van dit moment.

 

 

Keukenzaak failliet

Hoe wordt een bedrijf failliet verklaard? Wanneer een bedrijf niet meer in staat is om aan zijn financiële verplichtingen te voldoen of gewoon is gestopt met betalen, kan er faillissement worden aan gevraagd. De schuldeiser kan via een advocaat een faillissement aanvragen.

Wie kunnen faillissement aanvragen?

Er zijn diverse partijen die faillissement aan kunnen vragen:

1. De schuldeiser;
2. De schuldenaar zelf;
3. Het Openbaar Ministerie, vanwege openbaar belang. Dit is het geval bij veel gedupeerden;
4. De rechtbank, wanneer u zich niet houdt aan de afspraken van de schuldsaneringsregeling.

Voor het aanvragen van een faillissement moet er voldaan worden aan de volgende eisen:

  • Er zijn minimaal twee schuldeisers;
  • Er zijn minimaal twee schulden, waarvan één direct opeisbaar;
  • De schulden worden niet afbetaald;
  • Faillissement wordt aangevraagd door de schuldenaar;
  • Schuldeisers vragen om faillissement via een advocaat.

Curator

Wanneer de keukenzaak failliet gaat, heeft het niet genoeg geld om aan zijn verplichtingen te voldoen. Op het moment dat de rechter het faillissement vaststelt, wordt er een curator aangewezen. Dit is een onafhankelijk persoon, die uitzoekt hoeveel geld er over is en hoe dit verdeeld moet worden.

Als u nog geld te goed heeft van een bedrijf, moet u zich melden bij de curator. Deze persoon kan u vertellen of de producten nog geleverd worden. Wanneer dit niet het geval is, mag u de overeenkomst ontbinden.

In principe heeft u recht op geld terug, maar in negen van de tien gevallen zijn er meer schuldeisers en krijgt u dit geld dus niet terug. U kunt de curator vragen om een leveringsverplichting na te komen of om akkoord te gaan met het ontbinden van de overeenkomst en u als schuldeiser voor het betaalde bedrag te erkennen. Als deze leveringsverplichting wordt geaccepteerd, dient u hiermee akkoord te gaan.

De curator staat vermeld in de faillissementsaankondiging op de website van het failliete bedrijf en in de media. Indien u dit niet kunt vinden, kunt u deze opvragen bij de KvK (Kamer van Koophandel).

Aanbetaling terug krijgen

De meeste keukenzaken zijn aangesloten bij een brancheorganisatie, garantiefonds of beschikken over een keurmerk. In de meeste gevallen schrijven de organisaties van de keurmerken, de bedrijven voor aan welke eisen ze moeten voldoen. Keukenzaken en consumenten worden vaak deels ingedekt.

Keuken faillissement aanbetalingKeukenzaken die aangesloten zijn bij het CBW hebben voorschriften over de aanbetaling van consumenten.

Wanneer de keukenzaak waar u uw keuken heeft gekocht beschikt over een CBW keurmerk, heeft u als consument nog enige inspraak. De aanbetaling zal u echter niet terugkrijgen.

Wat is dan wel een oplossing? U kunt in veel gevallen uw aanbetaling verrekenen bij een andere keukenzaak. U dient een nieuwe keuken aan te schaffen bij een CBW erkend bedrijf. Op deze manier kunt u uw aanbetaling toch nog gebruiken.

Doe onderzoek

Een aankoop doen bij een bedrijf dat failliet is of bijna, is erg risicovol. Uw producten worden waarschijnlijk niet geleverd en u krijgt de eventuele aanbetaling niet terug. Doe van te voren goed onderzoek. In de meeste gevallen is er op internet veel te vinden over bedrijven, denk aan reviews.

“Twee jaar kochten wij onze eerste keuken bij een eenmanszaak vlak bij ons in de buurt. Bij binnenkomst openhartig ontvangen, en verliefd geworden op een keuken. Na een goede deal over de prijs waren wij verkocht. We tekenden de papieren en voltooiden de aanbetaling, niet wetend wat ons te wachten stond. Nog geen drie maanden later werden wij geïnformeerd dat het desbetreffende bedrijf failliet was gegaan. Niet CBW erkend en we waren onze aanbetaling kwijt”.

– Carlijn, Hilversum

Kijk naar bedrijven die een certificaat hebben, waar u verzekerd bent van een goede afhandeling indien het bedrijf failliet gaat. Ga daarnaast niet te snel akkoord met een aanbetaling, desondanks u enthousiast bent over uw nieuwe koop.

Voorafgaand kunt u het beste keukenzaken met elkaar vergelijken en kijken welke keukenzaak het beste aansluit bij uw wensen. Ontvang de gratis keukenbrochures en ontdek de mogelijkheden.

1. Ken uw rechten

keukenzaak faillieWettelijk gezien is een aanbetaling niet verplicht. In principe kunt u dus zelf bepalen of u de aanbetaling doet of niet. De aanbetaling mag nooit meer zijn dan de helft van het aankoopbedrag. Wanneer dit in de algemene voorwaarden van het bedrijf meer is, mag u dit weigeren. Indien u het prima vindt om bijvoorbeeld zeventig procent te betalen, is dat vaak ook mogelijk.

Als u aangeeft geen aanbetaling te willen doen, mag de verkopende partij beslissen of ze u het product als nog willen verkopen of dat ze de koop niet door laten gaan.

2. Weet waar u klachten kunt indienen

  • Een klacht is vervelend en u wilt graag dat deze wordt opgelost. Weet hoe en waar u een klacht moet indienen;
  • Op internet zijn talloze sites waar u uw klachten op kwijt kan. In de meeste gevallen wordt uw klacht direct doorgestuurd naar de desbetreffende keukenzaak. Zij zullen, indien gewenst, contact met u opnemen en het probleem proberen te verhelpen;
  • Deel uw klacht op sociale media. Veel bedrijven (vooral grotere ketens) zijn op sociale platformen actief. Hier kunt u het bedrijf laten weten wat u vindt, en andere consumenten waarschuwen. De meeste organisaties regeren hier vrij snel op, meestal aan de hand van een privé benadering.
  • Schrijf een mail of brief of bel. Leg concreet uw klacht(en) uit.

Product besteld zonder aanbetaling

Keuken faillissementIn veel gevallen vraagt een bedrijf altijd een aanbetaling, wanneer het gaat om een grotere aankoop.

Als u een aankoop heeft gedaan bij een bedrijf zonder aanbetaling, kunt u het beste de betaling uitstellen.

De kans is aanwezig dat het bedrijf de producten niet meer kan leveren, doordat het failliet is. Als u er voor kiest om toch de producten te betalen, bent u uw geld kwijt.

De curator beslist uiteindelijk of u de producten geleverd krijgt en moet betalen of dat de koop niet doorgaat en u uw geld mag houden. U moet dan opzoek naar een andere aanbieder.

 

Proces faillissement

1. Ten eerste wordt de desbetreffende onderneming failliet verklaard door één van de bovengenoemde partijen. Dit gebeurd allemaal op de officiële manier. Er wordt op dit moment ook een curator aangewezen.

2. Wanneer het bedrijf failliet wordt verklaard, kunnen er geen handelingen meer plaatsvinden, de eigenaar wordt handelingsbevoegd verklaard. Er kunnen geen leveringen meer plaats vinden en er kan geen geld worden betaald. Alles moet worden uitgezocht door de curator.

3. Het is wettelijk betaald hoe het resterende geld en de goederen verdeeld moeten worden. Grote partijen als de bank en overheid hebben voorrang. U als consument moet achter in de rij aansluiten, wat de kans erg klein maakt dat u iets terugkrijgt.

4. Indien het failliete bedrijf wordt overgenomen door een andere organisatie, dan worden niet alle oudere verplichtingen, zoals bestellingen overgenomen.

Verdeling van de boedel

Uiteindelijk zal de curator na de faillissementsuitspraak het geld verdelen. Bij het faillissement wordt een vaste volgorde gehanteerd waarop schuldeisers worden uitbetaald.

Sommige partijen hebben voorrang op een vergoeding. Als eerst zal het salaris van de curator worden betaald. Mits er nog geld over is, worden de preferente crediteuren worden uitbetaald. Dit kan het UWV, de ficus en bedrijfsverenigingen zijn. Wanneer alle crediteuren zijn uitbetaald en er is geld over, wordt dit verstrekt aan de aandeelhouders.

 

Garantie

Keukenzaak failliet garantieU heeft een product gekocht en naar een aantal maanden toont het gebreken.

Vervolgens wilt u beroep doen op het recht van een deugdelijk product, maar tot uw verbazing is de keukenzaak failliet. Wat moet u doen?

Bepaal als eerst of u nog recht heeft op garantie.

Is het garantietermijn overschreden of valt het mankement niet binnen de garantie? Dan hoeft u geen verdere moeite te doen, u heeft dan geen recht op garantie.

“Na tien jaar waren wij toe aan een nieuwe oven, eentje waar ik mijzelf kon uitleven. Als moeder van vier kinderen heb ik immers veel ruimte nodig in mijn oven. Uiteindelijk vond ik een prachtige oven inclusief fornuis. Ideaal want ons fornuis was ook wel aan vervanging toe. Ik kreeg een flinke korting van omgerekend bijna 40%.

Na zeven maanden viel de oven elke keer uit na een aantal minuten.
Ik ging terug naar de keukenzaak, althans dat was de bedoeling. De keukenzaak bestond niet meer en de fabriek poeierde mij af met het verhaal dat het niet hun verantwoordelijkheid was. Nu, twee jaar later ben ik voorzien van een andere oven, na een lange zoektocht en research naar garantie.”

Roos, Apeldoorn

U heeft recht op garantie? Mooi! Als de winkel failliet gaat, betekend dat niet direct dat de fabrikant ook failliet is. Als er fabrieksgarantie op het product zit, kunt u terecht bij de fabrikant of importeur. Op het moment dat er geen fabrieksgarantie meer op zit, alleen nog garantie vanuit de winkel, is de kans erg klein dat de fabrikant het product gaat vergoeden.

Als de fabriek failliet gaat, kan dat gevolgen hebben voor de verkoper, hij kan niet meer aan de onderdelen komen. Op sommige artikelen, vaak is dit elektronica, zit een fabrieksgarantie van een aantal jaar. Toont het product voor deze tijd gebreken zonder dat het uw fout is? Dan kan je langs gaan bij de winkel waar het product is gekocht. Ook met fabrieksgarantie is de verkoper altijd verplicht om het product te vervangen als het gaat om een niet deugdelijk product.

 

Bedrijf overgenomen door een andere organisatie

Soms wordt een failliete keukenzaak over genomen door een andere keukenzaak. De nieuwe eigenaar moet zich dan ook melden bij de curator. Vaak hoeft de nieuwe ondernemer de oude afspraken niet meer na te komen, dus krijgt u in de meeste gevallen niet uw aanbetaling terug of keuken geleverd.

 

Conclusie

Onderzoek altijd de winkel of fabriek waar u de keuken en/of producten aan wilt schaffen. Op deze manier bent u goed voorbereid en komt u niet voor onverwachtse verrassingen te staan.

Liever eerst inspiratie opdoen? Ontvang de gratis keukenbrochures. Of Ontdek hier de betrouwbaarste en goedkoopste keukenzaak van dit moment.